Zaman: 10 Ara 2025 22:41

Tüm zamanlar UTC + 3 saat





Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 15 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 26 Ara 2012 18:17 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 10:40
Mesajlar: 2847
Şehir: İstanbul
İsim: Aydın
Araç: 2004 Toyota Avensis 2.0 Elegant AT
Meslek: Öğr. Gör.
Kan grubu: B+
Yaş: 44
Arkadaşlar forumlarda aradım ettim çok farklı yorumlar duydum. ama şöyle adam akıllı beni tatmin edecek bir yorum bulmadım. sizler de ne düşündüğünüzü açıklayarak (benim bildiğim, ustamdan duyduğum değil de şu şu sebepten diyerek) paylaşırsanız sevinirim.

Malumunuz dizel aracım var. eh 2.0 olunca araç bol miktarda da tork üretiyor. 1800-2400 d/d arası 350 Nm tork üretiyor. Ancak araba 1500 d/d da bile 300 Nm torkun üzerinde tork üretiyor. 1800-2400 arası maksimum verdiği bölge.
Şimdi yeterli çekiş olduğu sürece ani hızlanma vs de gerekmiyorsa yani sabit hızda giderken (hani yakıt pompasını zorlamadan) aracı düşük devirde (1400-1500 d/d 6. vites 70 km/h civarı) kullanmayı denedim ve yaklaşık 20 km'lik güzergahta (çağlayan ataşehir arasında açık trafikte) 3.4 litre gibi bir tüketim değeri elde ettim. hadi hata payı filan 4'ün altında elde ettim yani. Aracın fabrika verisi 5.4 litre şehirler arası. zaten bunun üzerine araştırmaya başladım neden bu tavsiye edilmiyor diye ama tatmin edici bir sonuç yok. ustandan duydum, arkadaşım dedi, kurum yaparmış, supaplar vuruntu yaparmış vs. vs.
başka bir gün 320d sahibi bir kardeşim yanıma gelmişti aracıyla çıktık araç 7 ileri otomatik. baktım sakin sakin giderken araba kendisini 1200-1300 devirde tutuyor. yani o zaman düşündüm düşük devir dizele bunca zararlı ise BMW arabasını ne akla hizmet bu şekilde programlamış da vites düşürmüyor?

şimdi sizlere soruyorum. düşük devirde arabayı kullanmak zararlı mıdır? neden?

Bu soruya yanıt verirken:
- aracın ani hızlanmalarla kullanılmadığı, gerektiğinde vites düşürüldüğü yani yakıt pompasına halel getirilmediğini
- abartı düşük devirlerde değil aracı titretmeyecek rahatça götürecek kadar tork üretebileceği kadar bir devirde kullanıldığını (bu benim için 1400-1500 oluyor)
- arada sırada hem dpf filtresi hem de kurumlaşma davasından kaçınmak için gerekli eylemlerin yapıldığı (2000 civarı devir sabit 10-15 dk sürüş (dpf için), vites değiştirip köklemeler (kurum attırmalar)) yani sürekli bu şekilde sürülmediği
varsayımlarında bulununuz ve bunlarla ilgili eleştiri yapmayınız.

teşekkürler.

_________________
2011 Honda Accord 2.0 Executive AT


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Ynt: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 26 Ara 2012 18:31 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 11:27
Mesajlar: 2757
Şehir: İstanbul - Bolu - Karabük
İsim: Doğan
Araç: Citröen Grand Picasso
Meslek: Teacher
Kan grubu: A rh
Yaş: 30
BMW nin dizel motoru ona göre optimize edilmiş olabilir. Detaylı kitapçık okumuştum bi kere adamlar az yaksin diye motorda bir sürü özellik koymuşlar.

Note 2 ile gönderildi

_________________
Navi: Next YE-G 525 (Primo 1.2)
Yazlık:215/55/16 93V Goodyear Efficient Grip Performance
Kışlık: 205/55/16 94T Toyo Gsi-5
Eski Colt'çu..


Son imza güncelleme 12.11.2013


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 09:11 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 10:40
Mesajlar: 2847
Şehir: İstanbul
İsim: Aydın
Araç: 2004 Toyota Avensis 2.0 Elegant AT
Meslek: Öğr. Gör.
Kan grubu: B+
Yaş: 44
SynTheSizer yazdı:
BMW nin dizel motoru ona göre optimize edilmiş olabilir. Detaylı kitapçık okumuştum bi kere adamlar az yaksin diye motorda bir sürü özellik koymuşlar.

Note 2 ile gönderildi

ama hiç bir dizel motorun o kadar geniş bir tork aralığı yok ki. genelde maksimum torklar 1600-3000 arasında olur. hatta 1600 de başlayanlar 2500 de filan bitir. daha geç açılan daha geç biter. gördüğüm tek istisna benim asrtadaki multijet motordaydı 1750-3250 gibi bir aralığı vardı ki tork düşük olduğu için ancak yetiyordu araca.
demem o ki bmw 1200-1300 devire optimize etse bile o zaman 2500 devirde filan arabanın torku düşer. ama o aracın beygiri yüksek. demek ki torku yüksek devir bandına kadar taşıyor. çünkü beygir gücü tork ve devirin bir fonksiyonu yoksa 300 tork basan 1.8 dizel asx ile 156 tork basan 1.6 lancer'ın ikisi de nasıl 117 beygir olsun.
laf uzadı. kısaca bmw aracında o devirlerde yeterli tork olduğu muhakkak ama maksimum tork bandı orada değildir. o zaman da düşük devirde sürülüyor demek olur.

_________________
2011 Honda Accord 2.0 Executive AT


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 18:15 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 27 Ara 2009 13:53
Mesajlar: 3055
Şehir: Istanbul
İsim: Bil@l
Araç: Lancer 1.8 Intense CVT
Meslek: Bilg. Muh.
Kan grubu: B +
Bence mumkun oldugunca dusuk devirde kullanilmali.

Kurum olusmasi meselesi bildigim kadariyla dusuk devirde gaza fazla basmakla alakali. Sabit hizda gidersen kurum olusma riskinin devire gore degisecegini dusunmuyorum.

_________________
A good car gets you from point A to point B. A GREAT car gets you in trouble!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 18:18 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 27 Ara 2009 13:53
Mesajlar: 3055
Şehir: Istanbul
İsim: Bil@l
Araç: Lancer 1.8 Intense CVT
Meslek: Bilg. Muh.
Kan grubu: B +
sinir kupu yazdı:
SynTheSizer yazdı:
BMW nin dizel motoru ona göre optimize edilmiş olabilir. Detaylı kitapçık okumuştum bi kere adamlar az yaksin diye motorda bir sürü özellik koymuşlar.

Note 2 ile gönderildi

ama hiç bir dizel motorun o kadar geniş bir tork aralığı yok ki. genelde maksimum torklar 1600-3000 arasında olur. hatta 1600 de başlayanlar 2500 de filan bitir. daha geç açılan daha geç biter. gördüğüm tek istisna benim asrtadaki multijet motordaydı 1750-3250 gibi bir aralığı vardı ki tork düşük olduğu için ancak yetiyordu araca.
demem o ki bmw 1200-1300 devire optimize etse bile o zaman 2500 devirde filan arabanın torku düşer. ama o aracın beygiri yüksek. demek ki torku yüksek devir bandına kadar taşıyor. çünkü beygir gücü tork ve devirin bir fonksiyonu yoksa 300 tork basan 1.8 dizel asx ile 156 tork basan 1.6 lancer'ın ikisi de nasıl 117 beygir olsun.
laf uzadı. kısaca bmw aracında o devirlerde yeterli tork olduğu muhakkak ama maksimum tork bandı orada değildir. o zaman da düşük devirde sürülüyor demek olur.


Dedigin gibi, otomatik vites araclarin hepsi gazda ayagini sabitlediginde max vites/min devirle gider zaten. Ayrica cogu aracta manuel aracin motoruyla otomatik motorun araci ayni. Yani optimize edilecek birsey yok.

Millet arac surmeyi bilmiyor bence, sonra kurum olusur yok subap vurur falan filan. Sacmalik bunlar.

_________________
A good car gets you from point A to point B. A GREAT car gets you in trouble!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 18:47 
Çevrimdışı

Kayıt: 23 Ara 2009 23:14
Mesajlar: 3224
Şehir: İstanbul
İsim: Ali Kerimoğlu
Araç: Carisma 1.8 Gdi
Meslek: SMMM
Kan grubu: 0 +
Yaş: 37
Bilal ve Vedat' a aynen katılıyorum.

Vuruntu sesi duymadan, araç titremeden mümkün olan en az gaz basılarak mümkün olan en yüksek viteste kullanmanın en ufak zararı olacağını sanmam.

Otomobil aksamındaki kurumun, sobalı evin bacasındaki kurumdan mantık olarak farkı yok. İyi çeken bir sobada az kurum oluşurken, tam yanamamış odun veya kömürden çıkan dumanın çok olması nedeniyle oluşan kurum fazladır. Ben bu denklemi arabama uygular geçerim karşıya...

Aydın ben sana İmprezada da dedim. Yakıt tüketimim bilmem kaç litre derken, o arabanın rölantide bile yüksek tork üretmesi sebebiyle senin yaktığından çok daha az yakacağıma eminim. Gaza dokunmadan şehri gezerdim ben İmpreza ile ki şu anki arabanla vitese ve gaza değmeden Giresun' a bile giderim :)


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 21:34 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 10:40
Mesajlar: 2847
Şehir: İstanbul
İsim: Aydın
Araç: 2004 Toyota Avensis 2.0 Elegant AT
Meslek: Öğr. Gör.
Kan grubu: B+
Yaş: 44
ne işin var la giresunda. güneye ineydik. hem inerken daha az yakar :D

arkadaşlar ben de aynı şekilde düşünüyorum zaten. demek ki bir sorun yok.

Ali senin dediğini wrx'de de yapardık ama vites sayısı yetmiyordu. zaten araç 5. viteste 2000 devirde 75 yapıyordu. daha ne yağacaktım. wrx ile 5. vites 60 km ile mi gidecektim? yapılacak yerler vardı ama arabadan tad alma da var.
ama bu arabada daha mantıklı olabilir. yine de illa yapacağım diye bir şey yok. sadece herkes söylüyor neden olduğuna bir açıklama yok.

O zaman özetle:
Araç kendini çektiği sürece olabildiğince düşük devirle gidilebilir. ama gaza sabit basmakla.
eğer hızlanma gerekiyorsa o kadar düşük devirde ivmelenmeye çalışmak aslında kurumlaşmaya ve yakıt pompasının zarar görmesine neden olacağından vites düşürüp mantıklı devirlerde hızlanmaya geçmek gerekiyor.

_________________
2011 Honda Accord 2.0 Executive AT


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 22:09 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 06 May 2010 12:47
Mesajlar: 4142
Şehir: İzmi®
İsim: Ali Akde
Araç: 2005 1.5 Instyle AMT
Meslek: Muhasebe Elemanı
Kan grubu: A +
Yaş: 27
Benimde kafama uzunca bir süre takılmıştı bu konu. Aracı aldığımda baya araştırmıştım. Fakat her kafadan bir ses çıkmıştı.

O zamandan beri eğer aracı ekonomik kullanacaksam maximum torkunu verdiğini devir veya biraz altında kullanırım; tabi yalnızken. Aracın subap vurması diye bir olay var. Ama bu çok düşük hız yüksek viteste meydana gelir. Zaten acemi biri değilseniz hemen uygun vitese alırsınız aracı.

40bin km'dir kullanıyorum aracımı. Uzun yol deneyimlerimi yazmıştım forumda. Benim araç 1800d/d maximum torkunu üretiyor diye hatırlıyorum. 4 - 5 kişi ve yüklü olan yolculuklarda 1000 km kadar 1900 - 2000 rpm arasında kullandım. Her uzun yolda da bu şekilde kullanırım. Şu ana kadar bir sıkıntı yaşamadım, bu yüzden de yaşayacağımı sanmıyorum. Yazın yalnız yaptığım şehir içi yolculuklarında ise genelde 1750 devir civarında kullandım. 3.7 lt/100km değerini yakaladım :)

Bana göre bu işin mantığı aracı götürebilecek devirde sürmek en mantıklısı ve en ekonomiği. Tek başıma 1750 devirde kullanırken araçta 4 - 5 kişi olduğunda ister istemez 2100 civarında kullanıyorum...

O kurum bağlar subaplar vurur lafları külliyen yalan bana göre. Çünkü artık yakıtlar su gibi akıcı ve daha çabuk yanıcı...

_________________
2005 İnstyle AMT AllShift
Landirenzo Omegas Evo (22000 km)
8,5Lt/100km


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 22:21 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 12:37
Mesajlar: 3543
Şehir: İstanbul
İsim: Hakan
Araç: Colt invite AMT
Meslek: Banka
Kan grubu: A+
Yaş: 34
Nihayet fikir birliğine vardık. :)
"Düşük devir yüksek vites sabit gazla git, hızlanacağın zaman vites düşür devam et."

_________________
fairway - mazda 323 hb - clio 1- cıvıc EG sedan otm. - colt MT - cıvıc EG hb otm. - clio 1.6 16v - toledo otm. - lancer sportback - clio 2 - colt amt


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 22:48 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 28 Oca 2012 13:18
Mesajlar: 1371
Şehir: İzmir
İsim: Toygun
Araç: yok
Meslek: yok
toşu yazdı:
Nihayet fikir birliğine vardık. :)
"Düşük devir yüksek vites sabit gazla git, hızlanacağın zaman vites düşür devam et."


Bize de okuması kaldı :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
2010 Lancer 1.5 Invite MT Sedan Kaya Grisi


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 23:20 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 17:52
Mesajlar: 3014
Şehir: Adabazaar
İsim: Zafer
Araç: Lancer 1.8 CVT
Meslek: Teacher
Kan grubu: ARh+
......................

_________________
2009 1.8 Lancer CVT Octane Blue


En son ::ZaFeR:: tarafından 02 Oca 2013 21:58 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 27 Ara 2012 23:26 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 06 May 2010 12:47
Mesajlar: 4142
Şehir: İzmi®
İsim: Ali Akde
Araç: 2005 1.5 Instyle AMT
Meslek: Muhasebe Elemanı
Kan grubu: A +
Yaş: 27
::ZaFeR:: yazdı:
Benim EG'de sürekli devir çevirmek gerekiyor.O yüzden 2bin-3bin devir arasında sürmeye çalışıyorum genellikle.Sollamalarda felan maksimum gücün olduğu 6bin-7bin devir aralığına çıkıyorum bazen.Bastıkça istiyor meret napalim :D


Sollamada yapacaksın zafercim :D Yüksek devirli araç kullanmak kadar keyifli birşey var mı?

_________________
2005 İnstyle AMT AllShift
Landirenzo Omegas Evo (22000 km)
8,5Lt/100km


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 28 Ara 2012 01:05 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22 Ara 2009 17:52
Mesajlar: 3014
Şehir: Adabazaar
İsim: Zafer
Araç: Lancer 1.8 CVT
Meslek: Teacher
Kan grubu: ARh+
.........................

_________________
2009 1.8 Lancer CVT Octane Blue


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 15 Oca 2013 04:03 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 13 Oca 2013 14:59
Mesajlar: 6
İsim: davut
Araç: mitsubishi-carisma-2004
Meslek: insaat
Yaş: 37
oncelikle merhaba. yeni okudum cevap verme geregi duydum :roll: yuksek viteste dusk devirde dizel araclari surmek eger klepi yanmamis gazlarla dolduracagi icin zamanla oldurur. yanmamis gaz derken , cig olarak katalisatora giden mazot tan bahsediyorum. tamamen yanlis. ortalama surulmesi gereken devir 2000 dir. hatta 2000-2500 devir mukkemeldir. aracin dikkat edilmesi gereken devir saati motor hacmine gore degisebillir, ama verdigim degerler ortalama degerlerdir. bende sahsen carisma 2004 did 116 beygirlik arac var. 7 senedir kullaniyorum, bakimlari haric hic bir sikinti yasatmadi. sehir ici yaklasik 900-950 km yok katederken, uzun yolda ise 1100-1150 km yol katediyorum. saygilar.. :kart:


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Dizel motor sürüş devri
MesajGönderilme zamanı: 28 Oca 2013 07:30 
Çevrimdışı

Kayıt: 20 Nis 2012 12:48
Mesajlar: 179
İsim: serkan
Araç: mitsubishi colt
Meslek: İnşaat müh.
Kan grubu: A+
Yaş: 30
_opeth yazdı:
düşük devirde kullanıp 2 bakımda bir carbon clean yapılmasını tavsiye ederim ben. kurum düşük devirde olsa yüksek devirde olsada oluşur. düşük devirde çok yüksek devirde az mı oluşur o biraz muamma ama. araştıralım bakalım


hocam bunu bende arastırmıstım, dedigin gibi dusuk devirde kullanıp carbon clean yapmak en mantıklısı ancak dusuk devirde kullandıkca kurum daha cok birikir yuksek devirlerde calısan motorda kurum atımı daha fazla oluyor.

_________________
2011 Colt Elegance 1.3 AMT satıldı :(

Yerine 2008 AMT Invite alındı :)


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 15 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 3 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
POWERED_BY Color scheme by ColorizeIt!

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye