Zaman: 28 Mar 2024 19:57

Tüm zamanlar UTC + 3 saat





Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 11 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 28 Eyl 2017 10:26 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
Katalitik Konvertör Nedir Ne İşe Yarar? (Katalizör Nedir?)
Katalitik konvertörün görevi, egzozdan çıkan zararlı egzoz gazlarını (emisyonları) zararsız hale dönüştürmektir. Katalitik konvertöre “oksidasyon katalizörü” de denmektedir. Katalitik konvertör, egzoz gazında bulunan ve zararlı olan: yanmamış hidrokarbonları (HC), Karbonmonoksiti (CO), Nitro oksitleri (NOx) kimyasal reaksiyona sokarak zararsız hale getirir.

Egzoz emisyonlarının yasal düzenlemelerle sıkı bir şekilde takip edilmesiyle, araçlarda katalitik konvertörün kullanılması zorunlu hale gelmiştir. Artık üretilen otomobiller belirli egzoz standartlarını karşılamak zorundadır, emisyon kontrollerinden geçemeyen otomobillerin trafiğe çıkışı yasaklanmıştır. Egzoz emisyon standartlarında, ülkelerin belirlediği yasal limit değerler veya avrupadaki gibi Euro normları (Euro 4, Euro 5, Euro 6 gibi) referans alınmaktadır.
Katalitik konvertör hem benzinli hem de dizel motorlarda kullanılır.

Katalitik Konvertör Nasıl Çalışır ? (Benzinli Motorlarda)
Günümüzde kullanılan katalitik konvertörler “Üç Yollu Katalitik Konvertör : TWC: Three-WaycatalyticConverters” tipidir. Üç farklı egzoz gazını birden zararsız hale çevirebilen katalitik konvertörlere üç yollu katalitik konvertör denir. Bunlar karbonmonoksit, hidrokarbonlar ve nitro oksitlerdir. (Nitro oksit ve azot oksit aynı şeydir. )


Üç kimyasal reaksiyon şöyledir:
Önce nitro oksitlerden oksijen ayrışır (indirgeme reaksiyonu), böylece geriye N (azot zararsız) ve Oksijen (zararsız) kalır. Buradan açığa çıkan N (azot) atmosfere salınır, zaten havanın %78’i azottur. Oksijen ise, sonraki reaksiyonlarda karbon monoksit ve hidrokarboları yakmak için kullanılır.

* Nitro oksit (NOx) ------> Oksijene (O2) ve Nitrojen’e (N2) dönüştürür.

Aşağıdaki iki reaksiyonsa, oksidayson (oksijen vererek yakma) reaksiyonudur, yukarıdaki reaksiyondan oluşan oksijenle;karbonmonoksitler (CO) ve hidrokarbonlar (HC) yakılır. Geriye su ve karbondioksit kalır ve egzozdan atılır.

* Karbonmonoksit’i (CO)------> Karbondioksit’e (CO2) ,
* Yanmamış Hidrokarbonlar’ı (HC) ------> Karbondioksit (CO2) ve Suya (H2O) dönüşür.
Katalitik konvertörün içerisinde çok küçük deliklere sahip seramik bir petek yapı vardır, seramik peteğin üzerin katalizör elementlerle kaplıdır ve bu petek yapı sayesinde, egzoz gazlarının katalizör elementlere temas yüzeyi arttırılmıştır. Katalitik konvertörün peteksi yapısı açılmış olsa, yüzey alanı olarak bir futbol sahası büyüklüğüne ulaşılabilir.
Katalitik konvertörün içerisinde, egzoz gazlarını kimyasal reaksiyona sokan katalizör elementler vardır, bunlar Platin, Paladyum, İridyum, Radyum’dur. Katalizör: Bir kimyasal reaksiyonu hızlandıran ve kendisi kimyasal yapısı değişmeyen maddelere denir.
Katalitik konvertörler soğukken çalışamazlar, içerisindeki kimyasal elementler yüksek sıcaklıklarda aktif olabilmekte ve görevlerini yapabilmektedir. Bu sebeple, çabuk ısınsın diye konvertörler motora daha yakın konuma takılır. Katalitik konvertör çalışma sıcaklığı: 400 0C - 500 0C’dir.
Ayrıca kurşunlu benzin kullanılması yasaktır. Kurşunsuz yakıt kullanılmalıdır, kurşun yüzeye yapışır ve delikleri tıkar.

Katalitik konvertörler, karbonmonoksik, hidrokarbon ve nitro oksitleri (azotoksitleri) % 90 oranında, zararsız olan nitrojene (N2) , suya (H2O) ve karbon dioksite dönüştürür.
Egzoz hattında bulunan lamda (oksijen) sensörleri sayesinde, egzoz gazındaki oksijen miktarı sürekli takip edilir (buna kapalı devre çalışma denir). Egzozdaki bu oksijen miktarının takip edilmesiyle, hava yakıt oranı ECU tarafından her zaman ideal hava-yakıt oranına (14,7hava/1yakıt) yakın aralıkta tutulur, bu işlem alınan hava (gaz kelebeği) ve yakıt enjeksiyonunun (enjektör) ayarlanmasıyla sağlanır, böylece katalitik konvertörün verimi maksimum olur.

Dizel Araçlarda Kullanıla Katalitik Konvertör
Dizel motorlarda kullanılan katalitik konvertöre, “Dizel Oksidasyon Katalizörü – dieseloxidationcatalyst (DOC)” denir. Dizel oksidayson katalizöründe, katalizör olarak; platinyum, paladyum ve alüminyum oksit kullanılır. Bu katalizörlerin üçü de oksidasyon işlevini yerine getirir; yani HC (hidrokarbon) ve CO (karbonmonoksiti), oksijen ile yakarak, zararsız olan Su (H2O) ve Karbondioksite (CO2) dönüştürür. Bu tip katalitik konvertörlere“İki Yollu Katalitik Konvertör : Two-Way Catalytic Converters” denir, çünkü azot oksiti (NOx) indirgeyemezler ve sadece aşağıdaki iki yanma reaksiyonunu gerçekleştiriler.
2CO + O2 → 2CO2
CxH2x+2 + ((3x+1)/2) O2 → x CO2 + (x+1) H2O
Dizel motorda, NOx (nitro oksit) emisyonunu azaltmak için, katalitik konvertör (dizel oksidasyon katalizörü) kullanılamaz. Çünkü dizel motorlar sürekli fakir karışımla çalıştığı için (çok hava – az yakıt), egzoz gazlarında da yüksek oranda oksijen bulundururlar. Dizel motorlarda NOxemisyonunu azaltmak için iki yöntem kullanılır, bunlar EGR sistemi (exhaust gas recirculation: egzoz gazı resirkülasyonu) ve SCR (selectivecatalyticreduction: Seçici Katalitik İndirgeme) sistemleridir.Mercedes BlueTec , VolkswagenBlueMotion-BlueTDI, SCR sistemine sahip çevre dostu dizel motor egzoz emisyon teknolojileridir.

Ayrıca dizel motorlarda, benzinli motorlardan farklı olarak, egzozdan toz şeklinde kurum partikülleri yoğun olarak çıkmaktadır. Dizel araçlarda, çevreye zararlı olan bu partikülleri filtreleyip yakarak, atmosfere salınmasını önleyen, katalitik konvertörden sonra egzoz hattına ayrıca takılan “dizel partikül filtresi – DPF: DieselParticulateFilter” kullanılmaktadır. Son olarak, Volkswagen – Audi firması, dizel partikül filtresiyle, oksidayson katalizörünü tek bir kutu içerisinde birleştirerek, “katalitik kaplamalı dizel partikül filtresini” geliştirmiştir.

Katalitik Konvertör Arızası Nasıl Anlaşılır ? Arıza Belirtileri Nelerdir ?
Kötü koku, motor performansının azalması (çekişin düşmesi), kötü motor devirlenmesi, yüksek egzoz emisyon değerleri, fazla yakıt tüketimi gibi belirtiler; katalizörün arızalı olduğuna işaret eder.

Katalitik konvertörün çalışması, lamda (oksijen) sensörünün sinyalleriyle kontrol edilir. Lamda sensörü, egzoz gazının içerisinde bulunan oksijen miktarını algılayarak bir elektrik sinyali olarak ECU’ye bildirir.

Yeni nesil araçlarda iki adet lamda sensörü bulunmaktadır. Katalitik konvertörün hem önünde (girişinde) hem arkasında (çıkışında), birer tane adet lamda sensörü kullanılmaktadır.

Egzoz hattında iki tane oksijen (lambda) sensörü bulunur.

Katalitik konvertörden önceki 1. sensör; hava yakıt karışımının ayarlanmasını, motorun çalışmasının düzenlenmesini sağlar.


Katalitik konvertörden sonraki 2. sensör ise, katalitik konvertörün çalışmasını denetler. Konvertörün düzgün çalışıp çalışmadığını, zararlı gazları zararsız hale dönüştürüp dönüştüremediği kontrol eder ve ECU'ye bildirir. Bu sensörün lambda değer aralığı daha azdır. Bu sensör kaynaklı bir hata kodu alınırsa; katalitik konvertör arızalı olabilir.

Katalitik konvertör arızalandığında, sarı renkli motor arıza lambası (check engine) veya ayrı yanacaktır. Konvertörün arızalı olduğu bilgisi, lamda sensörü sayesinde anlaşılır.
Katalitik konvertörde görülen en yaygın arızalar: tıkanma-dolma, seramik petek yapıdaki etkin maddelerin erimesi ve özelliğini kaybetmesi veya seramik petek yapının gövde içinde kırılmasıdır.

Katalitik konvertörün içindeki petek yapı kırıldığında, motorun altından tıkır tıkır titreşimli sesler gelir. Bu durumda konvertör değiştirilmelidir. Kırılan parçalar egzoz borusunu tıkayabilir, egzoz gazı geri basınç miktarını arttırır ve motor çekişi düşerken, yakıt sarfiyatı artar.

Normal sağlıklı çalışan bir motorda katalitik konvertör tıkanmaz ve kirlenmez.

Katalitik Konvertör Tıkanmasının Sebepleri Nelerdir ?
Eğer motorunuz yağ yakıyorsa, katalitik konvertör tıkanacak ve arızalanacaktır. Motorun mavi duman atması, yağ yaktığına işarettir. Motorun yağ yakmasının sebebi ise, piston segmanlarından, supap yuva ve yataklarından, supap yağ keçelerinden yanma odasına yağ kaçağı olması olabilir.

Ayrıca supapların aşınması, supapların yanması, supap ayarının bozuk olması, yani supapların tam olarak kapanmıyor ve kompresyon kaçırıyor oluşu da, motorun yağ yakmasına (yağ eksiltmesine), egzoza yanmamış hidrokarbon ve motor yağının geçmesine sebep olabilir. Bu durumda katalitik konvertör kirlenip tıkanabilir.
Benzin ve motor yağından kaynaklanan ve katalitik konvertörü tıkayan başlıca maddeler: kurşun (kurşunlu benzin bu yüzden kaldırıldı), sülfür manganez, silikon ve fosfordur. Bu sebeple kaliteli yakıt ve motor yağı kullanmak önemlidir.

Motoru uzun süreli yüksek devirlerde çalıştırmak, egzoz gazı sıcaklığını aşırı yükselteceğinden, katalitik konvertörün seramik peteklerinde bulunan katalizör malzemenin erişmesine sebep olacağından, katalitik konvertörün bozulmasına yol açabilir.

Bozuk ya da yanlış bujinin kullanılması, yanma kalitesini bozacağından, katalitik konvertörün tıkanmasına sebep olabilir.
Motorun fazla zengin karışımla çalışması da yanmamış yakıtın egzoza karışmasına sebep olacağından, katalitik konvertörde aşırı sıcaklık artışına ve arızaya sebep olabilir.



Lamda sensörünün arızalı olması, hava-yakıt karışımının doğru ayarlanamamasına, sonuç olarak kötü yanmaya ve fazla hidrokarbon salınımına sebep olacağında, katalitik konvertör tıkanmasına sebep olabilir.

Katalitik Konvertör Fiyatları
Katalitik konvertör fiyatları marka ve modele göre değişmektedir. Yetkili serviste orjinal katalitik konvertör değişimi en az 1500 tl civarındadır. Bu rakam yukarı çıkabilir. Kaliteli yan sanayi konvertörler tercih edilebilir, fiyatları 500 tl civarındadır.


Hava Enjeksiyon Sistemi
Bazı benzinli araçlarda, egzozdan çıkan HC ve CO emisyonlarını azaltmak için, egzoz manifolduna temiz hava gönderen elektrikli tip bir hava pompası bulunmaktadır. Bu pompa, hava filtresinden emilen temiz havayı, egzoz manifoldunagönderek, egzoz gazında bulunan hidrokarbonların (HC) ve karbonmonoksitin (CO) oksijenle yakılarak zararsız hale gelmesini sağlar. Sistem elektronik kontrol ünitesi tarafından çalıştırılır ve hava enjeksiyon kontrol valfiyle açıp kapatılır.
Kaynak: http://otomobilteknoloji.blogspot.com.t ... silir.html

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 28 Eyl 2017 10:59 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
Katalitik konvertörün iptal edilmesinin sakıncası var mıdır?
Katalitik konvertörün iptal edilirse ne olur?ya daNe yapılmalıdır?

Katalitik konvertörün iptalinde egzoz sisteminde bazı değişiklikler yapmak gerekir.

Katalitik konvertör yerine uzun bir boru takılarak orta kısım susturucu haline getirilebilir.

Bu işlem teknik açıdan mümkündür.

Bu durum yüksek devirde bir miktar kazanç (1 ya da 2 HP ekstra güç) sağlarken,

düşük devirlerde bir miktar kayıplar oluşturur.


Ya da araca yeni bir arka ve orta susturucu hatta yeni bir manifold takılabilir.

Ancak tüm bu ek işlemler sorunu çözmek için yeterli değil.

Çünkü araçtaki lambda sensörlerinin durumu ne olacak?

Lamda sensörleri takılan boruya takılabilir fakat sensörün ya da sensörlerin okuması doğru olmaz.

Bu durum motor yazılımını direk etkiler ve tüm motor yönetim sistemini verimsiz çalıştırabilir. Dolayısı ile yakıt sarfiyatı artabilir.

Buna ek olarak

katalitik konvertör egzoz basıncını düşürdüğü için konvertör çıkarıldığında egzoz basıncı yükseleceğinden dolayı da yakıt tüketiminde bir miktar artış olur.

Ayrıca devamlı motor arıza lambası (engine check lamp ya da MIL) yanar.

Bunun birde çevreye olan olumsuz etkileri söz konusu olur.

Küresel ısınmaya ve çevre kirliliğine karşı mutlaka araçlarda olması gereken bu sistemlerin iptali tavsiye edilen bir durum değildir.

İptal edilmesi halinde belki de çevreye olan zarar 2-3 kat daha artar.

Sözün özü; hem verimli ve ekonomik hem de çevreci sürüş için katalitik konvertörün iptal edilmesini tavsiye etmiyorum.



Yazı ile ilgili kavramlar:

Lambda değeri: Gerçek hava/yakıt oranının teorik hava/yakıt oranına bölünmesi ile bulunan değerdir.

Lambda sensörü: Katalitik konvertör ile motor arasında bulunan lambda sensörü motorun emisyonunun değerlendirilmesi için veri sağlarken, konvertörün çıkışındaki lambda sensörü ise katalitik konvertörün verimliliği hakkında veri üretmektedir. Katalitik konvertör ile donatılmış motorlarda egzoz gazında bulunan ve atmosferi kirleten gazların zararsız hale dönüştürülebilmesi için, silindirler içine alınan hava-yakıt karışımının teorik hava-yakıt oranı civarında tutulması gerekir. Lambda sensörü (oksijen sensörü), hava-yakıt oranının teorik hava-yakıt oranından daha zengin veya daha fakir olduğunu tespit eder. Benzin motorlu otomobillerin optimum emisyon kontrolünün ve yakıt ekonomisinin hava/yakıt oranının yaklaşık 14.7/1 olduğu zaman sağlanacağı bulunmuştur. Hava/yakıt karışımı stokiyometrik değerlerin altında veya üzerinde olduğu zaman bu durum sensör tarafından algılanarak geri beslenme sinyali üretilir. Bu sinyal elektronik kontrol ünitesi tarafından değerlendirilerek uygun yakıt hava karışımı için gerekli düzenleme yapılır.

Katalitik konvertör: Egzoz sisteminden atılan gazları zararsız hale getirmek için kullanılan, seramikten yapılmış bir parçadır. Katalitik konvertör, gözenekleri katalitik etki sağlayan maddeler ile kaplıdır. Katalitik konvertör yerine katalitik dönüştürücü ya da katalizatör de denilebilir.

Üç yollu katalitik konvertör: Karbon monoksit, azot oksitler ve yanmamış hidrokarbonlar; egzoz gazları içindeki esas zararlı elemanlardır. Katalitik konvertöre; NOx (Azot Oksit), CO (Karbon monoksit) ve HC (Hidrokarbonlar) olarak giren maddeler reaksiyon sonucunda N2 (Azot), CO2 (Karbon dioksit) ve H2O (su)’ya dönüştürülerek dışarı atılır.
kaynak: http://www.otoguncel.com/yazarlar/dr-ab ... var-midir/

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 28 Eyl 2017 11:08 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
Katalitik Konvertör İptali & Yüksek Devirde Hıza Etkisi
23.10.2008, 01:18
Günümüzde neredeyse istisnasız tüm yeni nesil araçlarda ve de motosikletlerin bir çoğunda bulunan katalizör iptalinin fayda-zararları hakkında modlar tarafından temyiz yolu açık olmak üzere, oldukça teknik bir açıklama...

Arkadaşlar size motor konusunda yüksek lisans yapmış makine mühendisi bir abimizin bana yaptığı açıklamayı olduğu gibi kopyalıyorum.Umarım aklınızdaki bir çok soruya cevap verir.



"Değerli arkadaşım,

Katalitik konvertör denilen parça, çok küçük delikleri olan bir tür seramik süzgeçtir.Yanmış egsoz gazları bu parçayı çok yüksek sıcaklıkalra kadar ısıtır. Motordan yanmamış olarak çıkan benzin molekülleri(hidrokarbonlar) bu sıcak parçanın içinden geçerken yanarlar. Böylece eksozdan ozon tabakasına zarar veren bu gazlar atılmamış olur. Yani benzin buharı eğer motordan yanmadan atılıyorsa b urada yakılır ve karbondioksit olarak atılır. Katalitik konvertör uygulaması çevresel bir durumdur. Ancak eğer motorunuzun hava-yakıt karışım oranı düzgün ise eksoz gazlarınızda anormal bir değişim olmaz.

Bundan önce 98 model honda 1.6 civic aracımda ben katalitik konvertörü iptal ettirdim. Daha sonraki eksoz emisyonu ölçümlerim katalitik konvertörlü araçlar için belirlenen sınırlarda çıktı.Bu konuda bir sıkıntı yaşamadım. Eğer hava-yakıt karışım ayarınız bozuksa emisyon ölçümlerinde sorun yaşarsınız. Ama bu kötü bir durum değil tam tersine iyi bir durumdur. Zira hem yakıt ekonomisi hem de motor performansı açısından sizin lehinize olacaktır. Servise yada ustanıza gidip bu ayarı normal sınırlar içine getirirsiniz. Motora normalden fazla benzin göndermek performansı artırmaz aksine düşürür.

Motorlarda hava yakıt oranı (lamda değeri olarak tanımlanır) 1' e ne kadar yakınsa o kadar iyidir. Genel olarak ideal değeri 1 yada 1 .02 dir. Bunun anlamı şudur. Eğer motorunuza 100 birim yakıt gönderiyorsanız bunu yakcak 102 birim hava gönderiyorsunuz demektir. Bu durumda kullanılmayan 2 birim hava eksozdan atılmış olacaktır. Ancak kullanmadığınız fazla 2 birim havayı da boşu boşuna ısıtmış olursunuz.Bu oran 1.05 değerine kadar emiyon sınırları içnde kalır. Ancak unutulmaması gereken fazla havanın gereksiz yere ısıtılmasıdır. Bu verimi küçük de olsa düşürür.

Gelelim bunun tersine. Karbon yandığı zaman karbondioksit oluşması gerekir. Diyelim motorunuzun içine 95 birim hava gönderiyorsunuz(lamda değerinizbu durumda 0.95 oacaktır) ama buna karşılık 100 birim benzin de gönderiyorsunuz. Bu durumda 5 birim yakıt yakılamaz. Yeterli oksijen olmadığı için yanma sonucunda karbondioksit yerine karbonmonoksit dediğimiz yanma ürünü oluşur. bu durum yakıtın en az8-10 biriminin düzgün yanmaması ve enerjisini vermeden eksozdan çıkması demektir(kışın karbüratörlü araçlarda jiklenin çekik olmasına benzer bir durum oluşur). Motor soğuk havalarda ve soğukken daha rahat çalışır ama motor ısınınca yakıt tüketiminiz yada performansınız düşer.

Aracınızın hava filtresi kirlenmiş bile olsa motora hava girişi rahat olmayacağı için motora giren hava miktarı azalır. Bu durumda yakıt hava karışımı yakıt açısından zenginleşir. Eksoz değerleriniz değişebilr. Hava filtresi pek önemli bir parça gibi görülmese de, hava filtresine para vermek yerine basınçlı hava ile tozunu almak akıllılık gibi görünse de aslında pahalı bir çözümdür. Eksoz muayenesine giderken temiz hava filtresi ile gitmek her zaman daha iyi sonuçlar doğurur)))))

Katalitik konvertörün amacı yakıtın havaya göre fazla gelmesi durumunda yakıtın yanmamış bölümün tekrar yakılması ve eksozdan atılması içindir .

Katalitik konvertörün performansa katkısının yüksek devirlerde ortaya çıktığı doğrudur. Bunun nedeni nedir? Kısaca bu konuda bilgimi sizinle paylaşmak isterim.

Hız arttıkça sürtünme direnci artar. Sürtünme hızın karesi ile artan bir doğa olayıdır. Otomobillerimizde bile durum aynıdır. 50 km ile giderken havanın aracımızda yaptığı sürtünme 1 birim ise 100 km hızda bu 2'nin karesi kadar yani 4 birim olur. 150 km hıza çıkarsak hızımız 3 kat artacağı içn sürtünme 3'ün karesi 9 kat artacaktır. Bu durumda sürtünmeyi yenmek için güç gerekir. Özellikle otomobillerde son hızı belirleyen bu sürtünme kuvveti ve dolayısıyla hava ile olan sürtünmeye harcanan güçtür. Aracınızın maksimum gücünü ve son hızını düşünürseniz bu sürtünme kayıpları çok ciddi rakamalra ulaşmaktadır.Yani son hızda neredeyse motorunuzun tüm gücü sürtünmeye harcanır.

Katalitik konvertörlerin içinden eksoz gazlarının geçtiğini düşünelim. gazların geçeceği kesit sabittir. 1000 devirdeki rölantide çalışan motoru düşünelim.Konvertörden geçen(daha doğrusu geçmeye zorlanan) gazların hızı 1 birim olsun. Bu durumda burada sürtünme kuvveti ve gücü de 1 birim olsun. Motor devriniz 3000 devir olduğu zaman bu seramik süzgeçten geçmeye zorlanan gazların hızı 3 birim olacaktır. Bu durumda rölanti devrine göre olan sürtünme kaybı 9 kat artar. Motor devriniz 5000 devir olursa hıznız rölan tiye göre 5 katı olur ve sürtünme 5 in karesi 25 birim olacaktır. 6000 devir de 6'nın karesi 36 kat olacaktır. sürtünme için harcadığınız güç ;

SÜRTüNME GÜCÜ=SÜRTÜNME KUVVETİ X HIZ olacağı için bu oranlar daha da artar.

Katalitik konvertörün iptal edilmesi durumunda etkisinin yüksek devirlerde daha iyi hissedilmesinin temel nedeni budur.

Araç üzerin de sürtünmeden kazanacağınız her bir güç size yakıt ekonomisi ve performans olarak yansıyacaktır. Araca hiçbir zararı yoktur. Aksine buradan gazların geçmesi için harcayacağınız güçten kar edersiniz. Motor rahatlar. Eksoz gazlarını daha rahat atarsınız.Ancak motorunuzun sesi biraz değişir. Bunun için o bölgeye uygun bir ara eksoz borusunun takılması iyi olur. Bunun için özel parçalar var. Klasik eksoz gibi değil borulu sistemler. Eğer motor sesinizin biraz değişmesini göze alıyorsanız katalitik konvertörün iptali hiçbir sorun yaratmaz. Ben iptal ettirdiğimde spor kullanıma doğru ortaya çıkan motor sesi baştan alıştığım sese pek benzemese de sonradan ciddi ciddi keyif kaynağı bile olmuştu. Katalitik konvertöürün iptal edilmesi durumunda farkı motor devriniz yükseldiğinde çok daha belirgin farkedersiniz.

ÖNEMLİ NOT:Eğer katalitik konvertör konusunda söylediklerimi çevreci arkadaşlarla paylaşmazsanız sevinirim))))"
(av.ilhami notu: LPG yada Hidrojen sistemi varsa çevre sorunu olmaz)
kaynak: http://www.motordelisi.com/forum/forum/ ... 1za-etkisi

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 28 Eyl 2017 22:16 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 04 Nis 2016 22:09
Mesajlar: 246
Şehir: tekirdağ
İsim: cafer
Araç: lancer
Meslek: işçi
Yaş: 35
Arac yakit miktarini enjeksyon suresini oksijen yani lambda sensorunden aldigi verilere gore ayarlar.katalizor un bos olmasi bu verileri etkiler mi acaba.2 adet sensor var biri katalizordn once biride sonra


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 02:46 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
bence çok etkilemez. Çünkü özellikle ilk sensör motor üzerinde olduğu için oradaki yanmaya göre dumanda ölçüm yapıyor: işin içine kat. doğrudan girmiyor. bu olayın bir kısmı. Diğer yandan kat iptali ile duman yani havanın ekzosdan çıkışı daha kolay olacaktır. Bu açıdan bakınca Motor daha rahat mı çalışır (tasarruf)yoksa alt devirde kötü üst devirlerde daha mı iyi olur. yorum yapmak benim için zor. Ancak yakıt değerlerindeki değişim dikkate değer şekilde çok fazla olmayacaktır sanırım.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 10:14 
Çevrimdışı

Kayıt: 18 Oca 2010 15:05
Mesajlar: 224
emeğiniz için çokteşekkür ederim..

çok faydalı oldu..tek bir şey sormak istiyorum müsadenizle..

rot balansçı da araç altına ben de girdim ve dediğiniz gibi katalizörden tıkırtılar geliyor.. hatta 2 yetkili serviste de katalizörün bozuk denilmişti.. araç yokuşlarda çekişten epey düşüyor.. düşmemesi için çok sıkıştırmam gerekiyor.. hele yokuş ortasında hızlanmaya çalışmak çok zorluyor.. fakat buradaki forumdaşların da dediği gibi arıza ışığı yanmıyor.. bu durumda katalizör kesinlikle arızalı değildir diyebilir miyiz?.. yoksa sensör belki işini görmüyor da olabilir mi?.. kötü koku olayı yok.. sadece yokuş performans düşüklüğü.. bir de devirli kullanmak istediğimde motor sesini daha fazla duymaya başladım..

baskı balata 5bin km önce değişti.. ama yokuş güçsüzlüğü devam ediyor.. düz yolu tam bilemiyorum, çünkü çok hızlı sürmüyorum zaten.. bağırtırsam hızlanması iyi sayılır..

araç 1.5 amt benzin..


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 14:44 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
Rica ederim. ben alıntı yapıp yorum yapıyorum yani atmasyon :)
sorunu okuyunca ilk aklıma gelen hava filtresinin kirlenmiş/tıkalı olması.
hava filtresi ve gaz kelebeği gibi unsurlar temiz, ateşleme yani bobin buji sağlam ise o zaman Kat. olayına bakmak lazım.
arıza lambasının yanmaması bi açıdan da sağlıklı ateşleme olduğunu gösteriyor gibi. (ilk başta arıza yakacak kadar sorun olmayıp belli zorlanmalarda performans düşüklüğü oluyor. Yani yakmamış olması da şimdilik mümkün) sağlıklı ateşleme sonucu duman içindeki ısı ve gaz oranları normal ise lambdalar arıza yakmayacaktır.
kat.a vurunca gelen ses kum/demir tozu sesi gibiyse -senin tıkırtı dediğin olabilir- muhtemelen içerdeki porselenler yıpranmış ama idare eder olabilir.
Ben 2 araçta kat değişimi yaptım her ikisinde de ciddi performans kaybı yaşamadım. hatta C70 deki fotoları bulursam göstereyim. eksozcu sen bu arabayla nasıl geldin dedi. Bilecikten Antalyaya gitmiştim. sanırım Turbo volvo motor (225 beygir) olması ve sakin kullanmam sayesinde.
Sonuç: hava filterinizi değiştirin sorun çözülmezse bütçe müsaitse kat değiştirin yada boş boru takın.

Sorun baskı balata değişiminden sonra mı? ustalık hatası olabilir mi? onu da bir değerlendirin. şanzıman yağı da değişim zamanı gelince ses yapar. ayrıca şanzımanınızın karekteristiği nedir? düşük devirlerde iken performansa geçmesi zaman alabilir.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 15:34 
Çevrimdışı

Kayıt: 18 Oca 2010 15:05
Mesajlar: 224
teşekkürler yorum için.. dediklerinize bir baktıracağım.. bir de şeyi atlamışım.. 2 yazdır kış lastikleri ile geziyorum.. lastik 5. yılında.. hala ilk günkü gibi vakumlar yola tutunuyorsa belki yokuşta aracı bunaltan lastiktir, bilemiyorum.. kış lastiği o kadar performans düşürür mü acaba.. yazlık almaya fırsat gelmedi.. şimdi de kış geldi zaten.. bakalım..


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 16:01 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
1.5 hacimli motorda sorun olacağını sanmam. ayrıca 5 yıllık lastiğin ilk günkü vakumlamayı yapması zor. merak ettim markası neydi?

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 16:59 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 10 Nis 2017 10:29
Mesajlar: 1405
Şehir: konya
İsim: talha
Araç: Outlander 2.4
Meslek: Memur
Yaş: 31
Valla 5 sene iyi o lastiğe binmişsiniz... Hemde 2 senedir yazın kış lastiğine binmişsiniz. Bence özelliğini yitirmiştir o...
Şu süspansiyon işini bi halletsem lanet 16" michelin crossclimate lerden kurtulcam :)

_________________
Mitsubishi Outlander 2.4


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 Eyl 2017 22:28 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5640
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
İstanbul parkta drift yapalım da çabuk kurtul :D

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 11 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 3 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
POWERED_BY Color scheme by ColorizeIt!

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye