Zaman: 05 May 2024 17:11

Tüm zamanlar UTC + 3 saat





Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 3 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: soğutma sistemi-genel
MesajGönderilme zamanı: 15 Şub 2010 12:58 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 13 Oca 2010 09:33
Mesajlar: 54
Şehir: bursa
İsim: can
Araç: yok
Meslek: harita müh.
Kan grubu: B +
Yaş: 40
Arkadaşlar internette araştırma yaparken allatki yazıyı buldum. Önemli bilgiler var, ihtiyacı olanlara yardımcı olması dileğiyle...

kazasız belasız günler...:)))


Detaylı Soğutma Sistemi
________________________________________
Görevi: Yanma sonucu açığa çıkan ısıyı motor parçalarına zarar vermeyecek değere düşürüp, istenen ısı değerleri arasında tutmak.
Parçaları:

1- Radyatör: Motor suyunu soğutur soğutma suyuna depoluk eder.

2- Devirdaim pompası: Suyu basınçlı olarak radyatör ile motor bloğu arasında devreder.

3- Vantilatör: Radyatördeki suyu soğutur. Otomatiğe fan denir. Fan çalışmıyorsa arıza elektirik sisteminde olabilir.

4- Vantilatör kayışı: Krank kasnağından aldığı hareketle devirdaim pompası ve beraberinde vantilatörü çevirir.

5- Termostat: Motor suyunun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar. Termostat silindir kapağı çıkışında bulunur. Motor suyunun sıcaklığını ayarlar.

6- Hararet müşiri: Motor suyunun sıcaklığını sürücü mahallindeki hararet göstergesine iletir.

7- Hortumlar: Motor bloğu ile radyatör arasında suyun geçişini sağlar. Kalorifer ve radyatör hortumları yaza ve kışa hazırlanırken kontrol edilir.

8- Hararet (ısı) göstergesi: Soğutma suyunun ısısını gösterir.

Çalışması

Motor ilk çalıştığında motor soğuk olduğundan termostat kapalıdır. Vantilatör ve devirdaim pompası dönmesine rağmen su radyatöre gönderilmez. Motor suyu kısa sürede ısınır ve termostat açar. Motor çalışma sıcaklığında araç hareket ettirilebilir. Su soğuduğunda termostat yeniden kapanır. Su sistemde bu şekilde devirdaim eder.

Motorun hararet yapma nedenleri

1- Radyatörün su seviyesinin düşük olması. Radyatörün peteklerinin üzerine kadar su doldurulur.

2- Vantilatör kayışının gevşek olması.

a) Vantilatör kayışı gerginliği 1-1.5 cm esneyecek şekilde olmalıdır. Daha gevşek olursa motor hararet yapar

b) Vantilatör kayışı sıkı olursa alternatör ve devirdaim pompası yatakları arızalanır.

3- Radyatör ve motor su kanalları tıkalı olursa motor hararet yapar. Paslar ve kireçler tıkanıklık yapar.

4- Aracın uygun viteste kullanılmaması: Devamlı düşük viteste gidilirse motor hararet yapar
5- Termostatın zamanında açılmaması: Eğer zamanında açılmazsa hararet yapar.
6- Fanlı sistemde fanın arızalı olması: Otomatik fan arızalı olur, çalışmazsa motor hararet yapar.

7- Radyatör peteklerinin tıkalı olması.

8- Vantilatör kayışının kopması: Kayış koptuğunda devirdaim ve vantilatör dönmeyeceğinden motor hararet yapar. Kayışın koptuğu şarj göstergesinden anlaşılır, şarj lambası yanar.

Not:
Kaynakwh:
1- Motor arıza yaparsa rölantide çalıştırılır.

2- Motor Hararet yaparsa Radyatör kapağının havası alınarak açılır.

3- Soğutma sistemi su azaltıyorsa silindir kapak contası yırtıktır veya radyatör hortumlarından kaçırıyordur. Silindir kapağı ve bloğu çatlaksa su azalır, motor hararet yapar.

4- Motor yağına su giriyorsa silindir contası yanıktır.

5- Motorda hararet yükselirse yağ incelir, motor çekişten düşer.

6- Isı göstergesi çalışmıyorsa ısı (hararet) müşiri arızalıdır. Bağlantı kablosu kopmuştur. Hava ile soğutmalı motoru, su ile soğutmalı motordan ayıran en önemli özellik de, radyatör ve su pompasının olmamasıdır.

7- Araç çalıştıktan sonra motor çalışma sıcaklığına gelmiyorsa termostat arızalı demektir. Termostat açık kalırsa motor ısınmaz.

8- Soğutma sistemi suyu günlük kontrol edilir. Su seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır. Radyatöre konulacak su, içilecek temizlikte olmalı.

9- Motor termostatı çıkarılırsa motor soğuk çalışır, geç ısınır, aşınmalar artar.

10- Radyatörün su seviyesi motor rölantide çalışırken kontrol edilir.

11- Radyatöre su araç rölantide çalışırken, motor soğuk iken konur. Motor sıcakken ılık ve kıreçsiz su konur. Hararetli motora soğuk su konursa silindir bloğu çatlar.

12- Kışın soğutma sisteminde suyun donmaması için radyatöre antifiriz ilave edilir. Kışın antifiriz konmazsa su donar, blok çatlar.

13- Soğutma sisteminde su yeterli olduğu halde, motor fazla ısınıyorsa termostat arızalanmış olabilir.Kaynakwh:

14- Soğutma sisteminde su azalıyorsa, sebeplerinden biri kalorifer hortumlarında kaçak olması olabilir.

15- Radyatör kapağının bozuk olması durumunda da soğutma sisteminde suyun eksilmesine ve motorun hararet yapmasına neden olur.

16- Su kaynatarak su seviyesi eksilmiş motora ılık su konulmalıdır

_________________
İYİKİ'LERİNİZ KEŞKE'LERİNİZDEN FAZLA OLSUN HER DAİM...


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: soğutma sistemi-genel
MesajGönderilme zamanı: 11 Kas 2010 20:47 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 06 Kas 2010 02:50
Mesajlar: 5
İsim: tamer
Araç: carizma 1.6 avance
Kan grubu: arh+
merhaba benim araba 2001 model mitsubishi carisma 1.6 avance sedan modeli araba tüplü ama bağlatan sıralı sistem bağlatmamış bugun hava filitresinin olduğu plastik yeri patlattı servise sordum 180 tl dedi bende japon yapıştırıcısıyla yapıştırdım ama yandaki bi parça hava alıyor ve motor radyatör çok ısınmıştı çekiştende baya dğştğ sebebi ne olabilir....


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: soğutma sistemi-genel
MesajGönderilme zamanı: 16 Kas 2010 17:04 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 15 May 2010 14:01
Mesajlar: 760
Şehir: Tekirdağ
İsim: Seyhan
Araç: Colt 1.5 instyle AMT
Meslek: Elektronik Teknikeri
Kan grubu: 0rh-
Yaş: 33
pusatonbaşı yazdı:
merhaba benim araba 2001 model mitsubishi carisma 1.6 avance sedan modeli araba tüplü ama bağlatan sıralı sistem bağlatmamış bugun hava filitresinin olduğu plastik yeri patlattı servise sordum 180 tl dedi bende japon yapıştırıcısıyla yapıştırdım ama yandaki bi parça hava alıyor ve motor radyatör çok ısınmıştı çekiştende baya dğştğ sebebi ne olabilir....

aracı ilk çalıştırdığında lpg de ve marşa basarken gaz verirsen yoğunlaşan gaz birden ateşleme yapacağından çıkacak yer arar ve patlama yapar. senin aracı bir motorcuya götürmen gerekiyor. ford escort 2.0 zetec motorda benimde başıma gelmişti olay. motorcu birşeyler yaptı ama hatırlamıyorum....


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 3 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 3 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 14 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
POWERED_BY Color scheme by ColorizeIt!

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye