Selam arkadaşlar,
Bugün Ankara da Konya yolu üzerindeki satış bayisine yenilenen ve merakla beklenen yeni Mazda 3 ü incelemek ve test etmek için uğradım. Öncelikle size teknik veriler, donanım ve tasarım üzerine bilgiler vereceğim. Daha sonra da test sürüşü sonrası araç hakkındaki görüşlerimi aktarmaya çalışacağım.
Öncelikle Yeni Mazda 3 skyactive teknolojisiyle üretilen ve Türkiye de satışa sunulan 2. otomobil. İlki için bkz: Mazda 6, bu teknoloji ile ilgili ayrıntılı bilgiyi internette bulabilirsiniz. Kısaca, verimli bir motor ve şase bütünlüğü içinde yüksek tasarruflu benzin tüketimi ve düşük karbon salınımı sunarken performans konusunda da limitleri yukarı çekmeyi amaçlayan bir teknoloji olduğundan bahsedebiliriz. Peki yeni nesil Mazda 3 bize teknik olarak neler sunuyor? Türkiyede bu yıl itibariyle 1.496 cc skyactive motor ve 6 ileri manuel ve otomatik şanzıman seçeneğiyle sunulmaktadır.
1.5 Skyactive-G 120 PS MT 1.5 Skyactive-G 120 PS AT
Maksimum güç (ps/dd) 120/6000 120/6000
Maksimum tork (Nm/dd) 150/4000 150/4000
Sıkıştırma oranı 14.0:1 14.0:1
Çap*Strok 74,5*85,8 74,5*85,8
Hızlanma 0-100 km/h (sn) 10,3 11,6
Maksimum hız km/h 195 185
6 ileri manual şanzımanda Şehiriçi-Şehirdışı ve karma yakıt tüketimi olarak sırasıyla: 6,4-4,2-5,0
6 ileri otomatik şanzımanda ise sırasıyla: 6,8-4,8-5,5 katalogda yer almaktadir. Mazdanın da Mitsubishi gibi katalog verilerini tutturduğunu ve hatta daha da düşük değerlerin elde edilebildiğini belirtmeden geçmeyelim. Bu yakıt tüketim verileri için atmosferik motorlar içinde en tutumlusu diyebiliriz. Performans konusuna gelince test ettiğim sedan 6 ileri otomatik araç için gayet tatmin edici diyebiliriz. Aracın ağırlığı sürücü dahil 1275-1295 kg verilmiş. Hafifletilmiş şasi ve geliştirilmiş 6 ileri otomatik şanzıman araca yeterli hızlanma ve ivmeyi kazandırıyor. Motor sesi derinden gelmekte ve yüksek devirlerde kabin içine boğucu bir ses vermiyor. Motor yalıtımında araç benden geçer not aldı. Test sürüşüm sırasında edindiğim izlenimlere geçecek olursak. Düşük hızlarda yumuşak bir direksiyon ve kısa dönüş çapı kendini belli ediyor. Yüksek hizlarda ise hisli ve sportif karakterde. Oturma pozisyonu sportif koltuklar, ayna ve direksiyonla uyumlu şekilde ayarlanabilmekte. Teleskopik direksiyon üzerinde multi medya, hız sabitleyici tuşları bulunmakta. Direksiyondan F1 kulakçıklarıyla vites değiştirme şånsınız var. Araç yolda gayet oturaklı ve ağır. Süspansiyonlar sert değil. Hızlanmasına gelecek olursak gaz pedalı maalesef hissiz. Tepkimelere geç cevap vermekte. Dip gaz vites düşürme ve ivmelenmesi 2 saniyeyi buldu bu durum beni şaşırttı. Daha önce de otomatik araç kullandim ama bu kadar uzun süre tepkisiz kalan araç görmemiştim. Vites geçisleri sorunsuz ve hissettirmeden geçiyor. Sizin müdahalelerinize cevabı hızlı, otomatik vites kararsız kalmıyor. Devirlenmesi güzel diyebilirim. Kalkışlarda ve ilk hızlanmada ise otomatik vites bana göre sınıfı geçemedi. Yavaş kalkıp geç açılıyor. Araçta tork eksikliği bence buna en önemli etken. Torku yuksek bir motor bu ufak krizleri de çözebilir. Yol tutuşu benden artı puan alan bir başka özelliği, 18 inch lastik ile hem konfordan hem de sportiflikten taviz vermiyor. Virajda savrulma ve dengesizlik yapmadı. Stabil şekilde hızlanmasına devam etti. Herhangi bir assistan da devreye girmedi. 100 km/h hızın üzerinde frenleri denedim panik frende çizgisini bozmadan durabiliyor. Flaşörler yaniyor. Kör nokta asistanı devrede olduğünda bazen rahatsızlık verici olabiliyor. Yine de alışınca faydalı bir özellik. Aktif Sürüş Ekranı denen şeffaf ekranda hız ve bazi uyari yönlendirmelerini görmek mümkün bana gereksiz geldi. Hatta göğüs üzerinde otomatik olarak açılıyor. Sürüş öncesinde ve sırasnda yerine katlama şansınız yok.
Peki araç iç hacmi ve boyutları, malzeme kalitesi ve ilginç detaylar neler?
Araçta; 2700 mm aks mesafesi, 155 mm aksların yerden yüksekliği, 4465-4485 mm uzunluk, 1795 mm genişlik ve 1450 mm araç yüksekliği mevcut. Sedan bagaj hacmi 419 hatcback te 364 (VDA?) verilmiş. Araç içine oturduğumda ilk izlenimim Lancerdan dar olduğu yönünde. Koltuklar keza daha dar geldi, ama sportif ve destekleri belirgin şekilde tasarlanmış. Orta konsolun üstunde LCD ekran yol bilgisayari mevcut. BMW ve Mercedes te olduğu gibi, düşük hızlarda dokunmatik, sürüş sırasında ise vites kolunun arkasında Mercedes teki gibi tek tuş akıllı kontrol düğmesi mevcut. Kol desteği kapağının içinde entegre bir multi medya bağlanti modulü mevcut. Koltuk ayarlaması manual ve bence yerinde bir karar. Güvenlik donanımı her zamanki gibi cömert bir şekilde sunulmuş, ABS,DSC,TCS, Ön-arka-yan-perde hava yastikları,yokuş kalkış destek sistemi, Akıllı şehiriçi fren desteği vs. Ekstrası en üst donanımda Bose ses sistemi. Türkiyede ki donanımların hepsinde sunulan bluetooth, internet radyo uygulamalari, aha radio ve Stitcher uygulamalari, sosyal medya bağlantılari ile entegre bir sistem kullanılmış. Malzeme kalitesine gelecek olursak; yumuşak plastik fetişleri sizi tatmin edecek malzeme evet konsolda kapı içlerinde yeterince kullanılmış. Tok kapı sesi müptelaları sizi de unutmamışlar kapılar tok kapanıyor. Bu ilginç detaylar ise Lancer kullanıcılarına gelsin, torpido gözü ışıklı ve gözlük saklama kabı da var…
Gelelim Lancerımızla kıyasa;
Lancer Sportback 1.6 117 hp manual aracıma göre motor sesi az kabul ama devirlenmesi ve ivmelenmesi yetersiz. Otomatik şanzıman olduğu için olabilir zira Lancer sportback M.T. katalog verisi 11,1 saniye iken Mazda 3 A.T 11,6 s. Yol tutuşu konusuna gelecek olursak 16 inch Lancer ile arasında dağlar fark yok ama test sürüşüne refakat eden temsilci A3 ile BMW 1. serisi ve volvo v40 rakipleri arasında dediğınde Lancer ile kıyaslanır mı dedim, Lancer çok düşük kalır rakibi olamaz dedi. Frenlerin Lancera göre bir tık kalitesi üstteymiş gibi geldi bana.
Lancerda sunroof seceneği varken en üst donanımda dahi sunroof yok. Multi medya, cruise kontrol, fonksiyonel teleskopik direksiyon, 6 ileri otomatik şanzıman ve Bose ses sistemiyle Lancerın önünde. Peki bu özellikler bir araç için tercih sebebi olmaya yeterli midir?
Lancer daha yere yakın 140 mm ve tavan yüksekliği 1505 mm ile Mazda 3 ten daha yüksek bir araç. Bu sayede geniş bir görüş açısı ve ferah bir iç alan sunuyor. Koltukların Lancer da daha rahat geldiğini söyleyebilirim. Dış tasarım olarak Lancer Sportback kadar güzel araç ama beni üzerine eklenen bir kaç eğlencelik donanımla Lancerdan vazgeçirecek kadar etkileyemedi. Son söz olarak bir Mazda 3 test imkanınız varsa test edin ve Lancerinıza atlayıp MIVEC inizin keyfini çıkartın. İnanın konfor, kalite ve performansta eksiğiniz yok.