Merhaba arkadaslar,
Bildiginiz uzere 1 ay kadar once arabamin lastiklerini degistirdim.
Eski lastikler: Yokohama Advan 215/45/R18 (aracin orijinal lastikleri)
Yeni lastikler: Petlas Velox Sport PT711 225/45/R18
Oncelikle asagidaki yazimda ister istemez bu iki lastik oznel bir sekilde karsilastirilacaktir. Yani yazilanlar gorece olarak eski lastige gore kiyaslamadir.
Ilk once link verelim:
http://www.petlas.com.tr/tr/lastik.php?id=3http://starmaxx.com.tr/page.php?ID=295 (Bu da birebir ayni lastik. Yurtdisina farkli marka ile ihrac ediliyor)
Lastik, Ultra Yuksek Performans sinifi, V desenli diye tabir ettigimiz bir lastiktir. Gorece yumusak bir hamura sahip fakat yanaklar oldukca sert ve dayanikli. Yine de bir yokohama degil yanak sertligi acisindan. Yanaklarda jant koruma mevcut. Bu da cok guzel bir ozellik.
Lastikleri alali 1 aydan az bir zaman gecmesine ragmen, yaklasik 1500 km yol yaptim. Bunun 1000 km'si uzun yol, 500 km sehir ici denebilir.
Lastikleri cesitli acilardan asagida inceleyecegim. Tekrar belirtmek isterim ki, eski lastigimi ve boyut degisimini de goz onunde bulundurun. Malum lastigin 215/45 ten 225/45'e cikmasi, tabanin 1cm genislemesi ve aracin yaklasik 1 cm yukselmesi anlamina geliyor.
Genel Yol Tutus:
Yeni lastiklerimle aracin yol tutusu cok bariz bir sekilde artti. Bunda asagidaki etkenlerin etkili oldugunu dusunuyorum:
1) Taban genisligini artmasi
2) V desen yolayisiyla lastigin yola basan yuzeyinin fazla olmasi
3) Lastigin yokohamaya gore yumusak olmasi
4) Lastigin yepisyeni olmasi
Bu kaniya nasil vardin derseniz direk Yokohamada 80 ile korkara girdigim ve zaman zaman aracin kaydigini hissettigim viraja bu lastikler 100 ile rahat giriyorum ve aracta zerre kadar kayma olmuyor. Lastikleri hem uzun yolda hem de sehir icinde bunu tesbit edecek kadar kullandigimi dusunuyorum. Aracimi yeni aldigimda da ayni yerde oturuyordum yollar ayni o yuzden gozlemlerimin yeterince objektif oldugunu dusunuyorum bu konuda.
Islak Tutus:
Ilk defa dun gece test etme imkani buldum. Oncelikle sunu soyleyeyim V desen lastikler icin kizaklamaya (aquaplanning) cok girer diyorlardi. Ancak dun gece oyle bir su birikintisine girdim ki, ciddi manada tirstim ama arac hic kizaklamaya girmedi. Eski lastikler bu konuda daha kotuydu gibi geliyor bana cunku benzer sekilde suya girdigim olmustu ve arac cizgisini kaybettigi oluyordu. Bu arada islak fren mesafesi de benden tam not aldi. Frene cok abanmadikca ABS devreye bile girmiyor. ABS devreye girdigi ve girmedigi fren mesafeleri de asagi yukari ayni (denedim). Onceki lastiklerde ABS devreye cok cabuk giriyordu ve ABS devredeyken arac yuruyup gidiyordu resmen.
Yakit Sarfiyati:
Yakit sarfiyatinda %5 kadar bir artis var. Uzun yol calismalarimda bu bariz bir sekilde ortaya cikiyor. Aslina bakarsaniz bu yol tutusunun yani lastik ile yol arasindaki surtunmenin artmasinini da dogruluyor. Bunun lastigin taban genisliginin artmasindan ve aracin 1 cm daha yukselmesinden kaynaklandigini dusunuyorum.
Konfor:
Konforda tahmin ettigimin uzerinde bir artis var. Inanin bircok kisi (buna lastikciler de dahil) "yaw yarim santik yanak yuksekliginden ne olacak" diyorlardi ama o yarim santim yanaktan midir yoksa lastigin yumusakligindan midir bilmem cukurlardaki konfor o kadar artti ki resmen cukurlara giresim geliyor
Fren Mesafesi:
Fren mesafem bariz bir sekilde azaldi. Eski lastiklerin eskimesiyle son zamanlarda ABS surekli devreye girmeye baslamisti fren mesafem asiri derecede artmisti bu da cok canimi sikiyordu ama yeni lastiklerimle gerek islakta gerekse kuru yolda fren mesafesinden oldukca memnunum. Cok zorlayinca ABS devreye giriyor ve devrede kalmasi da cok kisa suruyor cunku arac zaten durmus oluyor
Yol Sesi:
Gelelim sikintilara
Yol sesi, dusuk hizlarda ve sehir icinde yokohamadan daha az. Bu cok rahat farkediliyor. Ancak, 100 uzeri hizlarda V desenden kaynaklandigini tahmin ettigim ve lastigi almadan once de arastirmalarimda bircok yerde okudugum gibi bariz bir ugultu basliyor. Bu ugultu bazen pek farkedilmiyor ama asfalt tipine gore bazen cok rahatsiz edici olabiliyor. Ayrica hiz arttikca daha da artiyor. Lastigin tek dezavantaji da bu diyebilirim. Belki lastik eskidikce azalir diye de umit ediyorum bu arada.
Dayaniklilik:
Lastigin dayanikliligi konusunda yorum yapmak icin erken, ancak lastigin yanaginda yazan "treadwear" degeri 290 diye hatirliyorum (aksam tekrar bakacagim) ve bu deger yokohomadakinden daha yuksek. Yani teorik olarak yokohamalardan daha dayanikli gibi gorunuyor. Ancak bunu zaman gosterecek. Bir de taban genisledigi icin malumunuz lastigin omru artiyor bunun sebebi de birim alana dusen yukun azalmasi. Bu yuzden yeni lastiklerimin omrunun artmasini ve uzun sure yeniye yakin bir performans vermesini bekliyorum.
Yakisiklilik:
V desen gercekten cok şık duruyor
Peki lastigi tavsiye eder miyim?
205/55/R16 gibi default binek arac olculerinde bu lastigi pek tavsiye etmem. Onun yerine petlasin daha guzel lastikleri var. Yakit tuketim degeri biraz daha optimize edilmis ve biraz daha konforlu lastikler bulunabilir. 4 mevsim lastikler de bulunabilir. Ama 17" ve yuksek olculerde bu lastigi gerek f/p olarak gerekse sadece p olarak kesinlikle tavsiye ederim. Bilemiyorum "Bir pilot sport degil" veya "bir phenoma degil" veya "bir adrenalin degil" demek icin ne gibi bir karsilastirma yapmak lazim ama ben lastiklerimden son derece memnunum.
Simdilik bu kadar arkadaslar. Duruma gore eklemeler yapabilirim.