Bak birader senin derdin üzüm yemek değil bağcıyı dövmek. Çünkü şu başlık altında yazdığın yazılara baktığımızda senin hitap şeklinin problemli olduğu anlaşılıyor.
Bu başlık altında ilk yazıyı yazarken ben seni muhatap alarak yazmadım. Yazmamdaki amaç insanların bir bilenden( ukalalık yapıyorum ) uzmanından doğru şekilde öğrenmelerini sağlamak.
Seni üzmeden kendi seviyemi de düşürmeden seni son kez muhatap alarak cevap yazmaya çalışayım. Ancak önce acı bir salata iyi olur.
Meslek olarak sıfatını mühendis yazmışsın ancak yazdıklarından elektrik-elektronikle alakalı bir mühendis olmadığın çıkarımında bulunuyorum. Madem mühendislik okumuşsun o zaman teknik dil nedir çok iyi biliyorsundur. Eğer mühendislik fakültesinde derslerde devamsızlık yapmadıysan ve sınavları kopya ile geçmediysen kendi alanlında teknik dil okumasını çok iyi biliyorsundur. Teknik dil dediğin bir derya hatta bir okyanus. Bir teknik elemanın tüm teknik terimleri okuyup anlaması çok zor hatta olanaksız. Örneğin sinapslar hakkında binlerce sayfa tıbbi makaleler okusan bile tıbbi terimlerinin tam anlamlarını bilmeden bir nöroloji uzmanına ben okudum araştırma yaptım bu nedenle sen insanlara yanlış ve gereksiz bilgiler veriyorsun diyebilirmisin ? Mesela ben bu yazıyı yazarken bir sürü yazım hatası yapmışımdır. Bu konuda bir Türkçe öğretmeni ile iddialaşabilirmiyim ?
Bu nedenle işi gerçek bilene sormalı ve bilmediğimiz konuda da bilgiçlik taslayıp ona buna çamur atmamalıyız.
Sen şimdi diyorsun ki ben burada sordum sonra kimse cevap vermeyince cevabını da kendim buldum. Ancak anlaşılıyor ki dersine yarım çalışmışsın. iki akü markasının sitesinden yarım aldığın bilgilerle bu konular anlaşılmaz.
Aslında daha önce dediğim gibi ilk yazımda konuyla ilgili yeteri kadar açıklayıcı ve herkes anlayabilsin diye basitleştirilmiş bilgi verdim. Ancak sen mühendis olduğun halde konuyu tam olarak anlamamışsın.
Madem teknik bilgi istiyorsun yazayım diyeceğim ancak konuyu tam anlaman için yazılması gereken bilgileri ne ben buraya yazabilirim nede sen okuyup anlayabilirsin.
Konuyu tam anlaman için sana önce atomun yapısından başlayıp buradan elektronu buradan valans elektronu buradan elektron akışını buradan elektrik akımını direncini gerilimini gücünü ve elektrikle ilgili diğer kavram ve birimleri buradan ohm , kirşof ve ilgili elektriksel kanunları buradan iletkenlik yarı iletkenlik ve yalıtkanlığı buradan elektrik akımının sıvılar gazlar katılar üzerindeki etkilerini buradan elektroliz olayını buradan gerekli kimya ile ilgili bilgileri buradan elektrik enerjisinin üretim ve depolama yöntemlerini buradan elektrik enerjisinin depolama yöntemlerini ve bataryaları elektriksel kapasiteyi ayrıca elektrik de iş güç ve verimliliği ve daha pek çok bilgiyi anlatmam gerekir.
ancak sen önce şuradan bir ön hazırlık yap ki aşağıdaki anlatacaklarımı daha iyi anlayabilesin.
http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program ... %BCler.pdfHer neyse bu kadarına gerek kalmadan diğer arkadaşlarında konuyla ilgili bilgileri olsun diye büyük kapasiteli akünün avantajlarını ve dezavantajlarını anlayabileceğin şekilde basitleştirerek bilimsel olarak yazayım.
Birincisi Zaten malum anlamışsın büyük kapasiteli aküler daha güçlüdürler bu nedenle daha büyük güç çeken yükleri (yük derken elektrikle çalışan her şey anlamında) çalıştırabilirler. Ve daha uzun süreli çalıştırırlar. Sen zaten ilgili örneklemeleri yazmışsın ancak ben de bir tane örnek ekleyim.
Örneğin yakıtın bittiği durumlarda yolda kaldığın zaman kaybolduğun ve zora düştüğün durumlarda daha uzun süreli farları lambaları ve ilgili elektrikli malzemeyi kullanabilrsin.
60 AH yerine aldığın 74 AH lik bir akü senin yazdığın kadarıyla diyelim 15 dakika daha fazla idare eder . Arama tarama ve acil müdahale gerektiren durumlarda 15 dakika çok uzun bir süre olabilir. Bu 15 dakika ölüm kalım durumlarında enayilik kavramının anlamını bir asır düşündürmeye yeter.
- daha büyük bir akü daha uzun ömürlü olur. Bunu açıklayım. Bir akünün ömrünü şu etmenler kısaltır.
Akülerin iç direnci vardır ve bu iç direnç tarafından aküler durduk yere boşalırlar . yani uzun süreli boşta bekleyen (raf ömrüde uzun süreli çalıştırılmayan araçlardaki aküler de diyebilirsiniz) aküler zamanla boşalırlar ve derin deşarj seviyesi altına indikleri an ömürleri çok çabuk şekilde kısalmaya başlar. Ayrıca bir akü boşalmış olarak ne kadar çok uzun süreli sarj yapmadan bekletilirse o oranda ömrü kısalır. Bu nedenle büyük kapasiteli akülerin daha uzun sarj olmadan bekleme ömrü vardır. Bu nedenle araçlarını çok sık kullanmayanlar enayilik edip büyük güçlü akü almalıdırlar.
Akülerle kapasiteleri üstünde büyük güçlü yükler yani büyük akım çeken yükler çalıştırıp akülerden ani büyük akımlar çekmek akülerin ömrünü azaltır.. Bir akü ile marş motorunu çalıştırdığınızda akünün kapasitesinin üstünde bir yük çalıştırmış olursunuz.(bir marş motoru duruma bağlı olarak 60-200 A seviyelerinde akım çekebilirler. Yani her marş yaptığınızda akünün ömrünü azaltmış olursunuz.
https://youtu.be/kxoaA0erjCA işte CA ve CCA akımı yani marş akımı ve soğuk marş akımı bu konuyla alakalıdır bu değerleri büyük aküler daha uzun ömürlü ve kullanışlı olurlar. Ayrıca start stop özellikli araçlarda bu değerleri büyük olan özel aküler kullanılır.
Şimdi doğal olarak kapasiteleri hariç diğer özellikleri aynı olan akülerde büyük kapasiteli akünün Ca ve CCA akımıda daha büyük olur.
Şimdi sen yazmışsın beş dakika iç lambayı açık bıraktığımda biten akü ile o İstanbul soğuklarında bile aracımı tek marşda çalıştırdım demişsin.( ben istanbulda okudum ayrıca öncesi ve sonrasıyla toplamda İstanbul da 6 yıla yakın vakit yaşadım . Sen İstanbula soğuk diyorsan yaşadığım ve kışını bildiğim Ankaraya, Sivasa, Eskişehire, Kütahyaya, Yozgata, Erzuruma, Vana , Afyona kutup dersin her neyse)
Akülerin kapasitesiyle gücünü burada ayırmak gerekir . Bir akünün kapasitif ömrü azalmış olsa bile şarjlı durumdaki gücü azalmaz . Yani kapasitesi % 70 azalmış eski ancak dolu 12 V 60 AH’ lık bir akü 12 voltluk 60 A lik bir yükü çalıştırabilir hatta daha güçlü bir yükü örneğin marş motorunu çalıştırabilir ancak yeni bir akü kadar uzun süre çalıştıramaz .
Şimdi senin arabanın marş motoru sağlammış motoru sağlammış kullandığın yakıt iyiymiş kısacası aracın bakımlı ve iyiymiş ve tek marşda motor çalışıyormuş ne güzel . ya aracın marş motoru ve diğer parçaları kötü olsa idi aracın bakımsız olsaydı tek marşda çalışırmıydı bekle çalışırdı. ancak iki üç marşda çalışırdı . peki senin o akü dediğin şartlarda ikinci marşı basarmıydı . bekle basardı . hadi ikinci marşıda bastı ancak araba 3. marşda çalışacak o akü 3. marşı basarmıydı . elbetteki basmazdı . ancak 70 ah lik bir akü belki 2. hatta 3. marşıda basacaktı. Ve bu durumda bir marşla kaçırdığın arabanın çalışmaması durumunda çektiğin rezilliği hangi enayilik faktörü açıklayacaktı.
Diğer bir durumda akülerin şarj akımı . Şarj akımı akü kapasitesinin 1 / 10 ile 1 / 20’si arasında seçilir (Örnek: Anma kapasitesi 60 Ah olan aküde şarj akımı 3 – 6 amper arasında olmalıdır.) şarj akımı büyüdükçe akünün şarj süresi kısalır ancak ömrüde kısalır.Hele ki 1 / 20’si üstüne çıktıkca daha yükselen oranda akü ömrü azalır.
Şimdi aracındaki Şarj sistemi 60 AH lik bir aküyü 6 A lik bir akımla 10 saatte dolduruyor diyelim . eğer aracına 70 AH lik bir akü takmış olsaydın 6 A’lik bir şarj akımı ile 11,66 saatte doldururdun ki bu durumda daha yavaş dolan bir akü sonucunda daha uzun ömürlü bir akün olacaktı.
Aklıma gelen son durumda akülerde çevrim ömrü denen bir olay vardır .aküde çevrim kavramı bir akünün deşarj ve şarj döngüsüdür . yani bir aküyü belli bir sınır sayısında şarj deşarj yapabilirsin . Örneğin 10 A akım çeken bir lambayı çevrim sayısı 1000 adet olan 60 AH lik bir akü ile 6 saat kullanırsan bu lambayı teorik ve basit hesap la toplmda bu akü ile 6000 saat kullanırsın. Ancak aynı lambayı 70 AH lik bir akü ile aynı hesap toplamda 7000 saat kullanırsın. Buradan mantıkla yani bilimsel olarak şu sonuç çıkar atıyorum 60 AHlik bir aküyü tam kapasite ancak 2 yıl kullanacakken 70 AH lik bir aküyü 3 yıl kullanırsın.
(tabi sen mühendismişsin bilirsin teoride basit olarak yapılan hesaplar pratikte tutmaz . Çünkü pratikte kayıplar içi direnç v.b. gibi artı etkenler vardır bu nedenle yaptığım hesaplar kesin sonuç değil ancak mantığı doğru)
Hep avantajından bahsettik birde dezavantajından bahsedeyim . büyük aküyü daha geç doldurursun bu nedenle şarj dinamosu daha fazla enerji yani yakıt harcanmasına neden olur . ancak bu fazladan harcadığın yakıt devede kulak hatta tüy kalır.
birde doğal olarak büyük aküyü daha pahalı alırsın ancak fazladan verdiğin para gerektiğinde özellikle acil ve hayati dönemlerde seni daha büyük zararlardan koruyabilir.
Bence sen akülerden önce enayilik nedir ?iyi bir araştır.
Bu yazdıklarımın aksini ispat edecek varsa yani yazdıklarımın yanlış olduğunu bana bilimsel olarak izah edecek birisi varsa lütfen yanlışımı yazsın Ona canı gönülden teşekkür edeyim.
Çünkü o insan gerçekten beni bir yanlıştan döndürmüş olur.
(Allahım yanlış yaptığım zaman hatalı olduğum zaman hatalarımı yanlışlarımı güzel uygun bir şekilde düzeltecek güzel insanları dostları etrafımdan ayırma . Amin)
Herhalde bu kadar bilimsel açıklama kafi olur. Aksi takdirde sana keni doktorumu tavsiye ederim. doktoru iyi olduğu için değil ucuz olduğu için tavsiye ediyorum . eğer doktor iyi olsaydı ben çoktan iyileşirdim ve gecenin bu saatinde sana bu cevabı yazmak için uğraşmazdım.
Artık ben ne kadar kırık olsam da bir insanı Yaratandan ötürü bir sınırda adam yerine koyup cevaplarım . Sen maalesef o sınırı doldurdun .bu nedenle artık sana bu konuda veya başka konuda cevap yazmayacağım .(bir de güncel espri yapayım ki şu sıcaklarda faydası olsun ) artık bu kadar uğraştığım yeter daha dışarı çıkıp bir sürü pokemon yakalamam gerek
ayrıca bu yazıda bazı anlatım bozuklukları ve yazım hataları olmuştur. Kimseden af dilemiyorum . böyle kabul edin .
sana mühendislik alanında başarılar dilerim. Eyvallah.