|
Değerli Arkadaşlar merhaba, grubun "yeni aktif" üyesiyim. Daha önce Carisma'mı almadan bu sitedeki pek çok bilgiden faydalanmıştım. Şimdi arabayla ilgili öğrendiklerimi sizlerle paylaşma zamanı geldi diye düşünüyorum. Eee ne demişler: "Olma keser; gibi hep bana, hep bana. Olma rende gibi; hep sana, hep sana. Ol testere; gibi bir sana, bir bana."
Arabam 2000 model 1.6 GLX Sedan. Hani şu 4G92 tipi motoru olandan. Sizlerle Carisma ile ilgili izlenimlerimi ve tecrübelerimi paylaşmak isterim.
CARİSMA İLE İLGİLİ GENEL İZLENİMLERİM :
1. Carisma şu anda kullandığım 2. arabam. Başka marka bir arabam daha var ve Carisma'yı genellikle işe gidip gelmek için kullanıyorum, üstelik haftada 1000 Km gibi aşırı sayılacak bir yol da yaptığımı söylemem gerek. Fakat son derece memnunum. Yol tutuşu, yakıt ekonomisi ve performansı bence aynı değerdeki pek çok arabanın kat kat üstünde. Zaten Japon kalitesini tartışmaya bile gerek yok. Bu araç Hollanda'da genellikle Avrupa yan sanayisi parçalar kullanılarak yapılsa da kaporta ve motor açısından son derece güvenilebilecek bir araba. Plastik ve elektrik aksamı için aynı şeyleri söyleyemeyecek olsam da yine de hakkını vermem gerek, Carisma kesinlikle Karizmadır.
2. Arabanın yedek parçaları nispeten biraz pahalı doğrudur, ama bulamadığım parça şu ana kadar olmadı. En son geçen hafta triger seti komple değişti, gergi kayışının rulmanı ses yapıyordu onu değiştirdik, devridaim pompasından da ses geliyordu o da değişti. Bütün bunlardan devridaim hariç tümünü sanayideki parçacı çok rahat buldu ve getirtti. Devridaim pompasını da biraz uğraştıktan sonra bulabildik. O kadar korkulacak bir durum yok anlayacağınız.
3. Düşünen herkese aynı fiyata alınabilecek diğer alternatifleri ekonomi, performans ve sürüş rahatlığı açısından karşılaştırmalarını tavsiye ederim. İkinci el konusunda ise bence endişelenmeye gerek yok, herşeyin olduğu gibi Carisma'nın da bir alıcı kesimi var ve zaten bilen kişi gelir ve beğenirse alır. Bu tüm arabalar için geçerli. Eğer temiz ve bakımlı bir arabanız varsa acaba satılır mı diye düşünmezsiniz.
BUGÜNE KADAR YAŞADIĞIM SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERİ :
1. ATEŞLEME BOBİNİ ARIZASI : Yaklaşık 1,5 ay kadar önce meydana geldi. Semptomları: sarsıntılı çalışma, çekişte azalma, düşük devirlerde ve viteslerde (özellikle 2. ve 3. viteslerde ve özellikle 1500-2000 devir arasında) gaz yememe ve motordan pat-pat şeklinde sesler gelmesiydi. Sebebi: Silindirlerden bir veya birkaçında ateşleme olmaması. Çözüm: Derhal bujileri ve buji kablolarını kontrol ettik, sağlam olduklarından emin olduktan sonra motor kapağının üzerindeki 2 adet ateşleme bobinini kontrol ettiğimizde bobinlerden bir tanesinin çalışmadığını farkettik. Ancak sadece 1 silindir devre dışıydı. Bobin bulunduğu silindirden hariç ikinci bir silindire kabloyla gerekli yüksek voltajı aktaramıyordu. Arızalı bobini 100TL karşılığında değiştirdiğimizde sorun ortadan kalktı.
2. HARARET : Bir akşam işten eve gelirken uzun bir rampa çıktıktan sonra meydana geldi. Sebebi: Radyatör haznesinde yeterli su olmaması. Çözüm: Radyatör kapağım arızalı olduğumdan fan devreye girene kadar geçen sürede motorun ısısından dolayı radyatörün hemen sağındaki plastik yedek deponun tahliyesinden basınç ve kaynama nedeniyle azar azar ama sürekli olarak su eksilmesi nedeniyle bir süre sonra motoru soğutacak yeterli su kalmamış ve bu nedenle motoru zorlayan uzun rampadan sonra hararet ibresi neredeyse sona dayanmıştı. Arızalı kapağı yeni ile değiştirerek sorunu çözmüş olduk.
3. MARŞ BASMAMASI: Zaman zaman meydana geliyordu. Semptomları: Bazen arabayı çalıştırmak için anahtarı yuvasına sokup çevirdiğimde gösterge panelindeki ışıklar yanmasına rağmen hiç marş basmıyordu. Bu esnada "tık" şeklinde ses duyuluyor, motor blokunun arka (cama yakın) tarafından ise vınlamaya benzer bir ses geliyordu. Sebebi: Önce aküden ve immobilizerli anahtardan şüphelendik ancak sorunun marş motoru olduğu anlaşıldı. Çözüm: Marş motorunun kömürleri bittiğinden kömürleri değiştirerek sorunu giderdik. Marş motorunun motor blokunun arka tarafında egsoz manifoldunun altında ve erişimi zor bir yerde olduğunu hatırlatmak isterim.
4. BAGAJ KISMINDAN GELEN SES : Semptomları : Özellikle bozuk yollarda veya hız kesicilerden geçerken arabanın arka kısmından metalin metale çarpmasına benzer bir ses geliyordu. Sebebi: Bagaj kapağı. Çözüm: Uzun araştırmalardan sonra bagajın arka kolonların altına denk gelen kısmında birbirine paralelduran 2 metal çubuğun yuvalarından çıktığını ve hem kaportaya hem de birbirlerine çarptıklarını keşfettik. Bu çubuklar orjinalde metal yuvalar içerisinde sabitlenmiş, bagaj kapağının doğal yaylanmasını sağlayan çubuklar, ancak yuvalarından çıktıkları için metalik bir zıngırdamayla son derece rahatsız edici ses çıkartıyorlardı.
LPG İLE İLGİLİ HUSUSLAR:
Nisan ayında arabamı aldıktan sonra bu sitedeki tavsiyelere uyarak derhal Atiker Sıralı sistem LPG taktırdım (fast, super fast veya multifast hangisi bilmiyorum ama arzu eden olursa öğrenebilirim). Arabamın performansından ve ekonomisinden son derece memnunum. Genellikle uzun yolda ve otobanda kullandığım Carisma'mın ortalama yakıt sarfiyatı 7.5 lt/100km (LPG). Bu ortalamada %85 otoban, %10 şehir içi, %5 dur-kalk trafik esas alınmıştır. Carisma'sına LPG taktırmayı düşünenler varsa, çekinmeden ATİKER kullanabileceklerini bilmelerini isterim, çünkü arıza lambasının yanması dahil hiçbir sıkıntıya yol açmadı. (ATİKER veya herhangi bir LPG firması ile herhangi bir bağlantım yoktur, yalnızca bildiklerimi paylaşmak ve varsa kafalarda oluşan soru işaretlerini gidermeye yardımcı olmak istiyorum sadece...)
LPG KULLANICILARI İÇİN FAYDALI BİLGİLER :
1. LPG sanıldığının aksine daha yüksek ısıda yanan kuru bir yakıt değildir, yanma ısısı (herhangi bir yakıtın yanma sonrası açığa çıkardığı toplam ısı miktarı) ve tutuşma sıcaklığı (yanmanın başlaması için gerekli başlangıç sıcaklığı) benzin ve dizele göre daha düşüktür. Üstelik daha az kurum oluşturduğu için motora zararı da daha azdır.
2. Benzin deposu içinde bulunan benzin pompası "dalgıç pompa" türünden içinde bulunduğu sıvı sayesinde soğuyan elektrikli bir motordur. Genellikle LPG'li araçlarda yapılan en büyük hata, sadece ilk çalıştırmalara yetecek kadar depoda çok az benzin bulundurmaktır. Halbuki araç LPG'de olsa dahi benzin pompası çalışmaya devam ettiğinden depoda yeterli benzin bulundurulmaması durumunda benzin pompası yeterince soğuyamamakta ve bir süre sonra pompanın arızalanması riski ile karşı karşıya kalınmaktadır. Deponuzda yaklaşık 1/4 (çeyrek) depo benzin bulundurmanızda fayda var.
3. LPG sisteminin periyodik bakımını da aksatmamanızda fayda var. Bunlardan LPG filtresinin her 10.000Km'de bir değiştirilmesi en başta gelen husus. Ucuz veya kalitesiz yakıt kullanımı başta olmak üzere LPG'nin içersinde de motorunuzun performansını azaltabilecek yabancı maddeler bulunabileceğinden filtre bir nevi motorunuzun sigortası. Normalde bu işlem sıradan bir LPG'cide 20-30TL karşılığında 15 dakikada yapılabilen bir işlem ama isterseniz internette hepsiburada.com gibi otomobil yedek parçası satan sitelerde tanesini 2-3 TL'den bir filtre alıp bu işlemi siz de kendiniz yapabilirsiniz.
4. Unutulmaması gereken bir diğer husus ise herhangi bir şekilde kutup başı söküldüğünde veya akü değiştirildiğinde LPG yazılımının da yeniden yüklenmesi gerektiğidir. Normal kullanımda farkedilmeyebilir ama LPG'ci ustanızın aracınıza özgü yaptığı optimizasyonlar silindiğinden ve LPG'nizin ECU'su "geçerli (default)" değerlerle çalışmaya başladığından yakıt ekonomisinde veya performansta azalma yaşayabilirsiniz.
Carismanızı uzun süre rahat ve problemsiz yaşamanız dileğiyle...
|